Featured post

Indahnya permandangan di Kg Mangkuk, Setiu Terengganu

Assalamu'alaikum,  Semalam Sabtu 29 April 2017, Husniey ada urusan ke Merang Setiu. Lepas singgah solat zohor di masjid, selesaik...

Wednesday, 30 March 2011

::Azab Buat Wanita::

March 30, 2011 0 Comments
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

Sahabatku kaum muslimin dan muslimat RENUNGAN KHUSUS untuk para wanita dan untuk aku sendiri…..

Dan silakan di copy NOTES ini bila Anda merasa perlu untuk disebarkan..!

Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat Rasulullah menangis manakala ia datang bersama Fatimah. Lalu keduanya bertanya mengapa Rasul menangis.

Beliau menjawab, “Pada malam aku di-isra’-kan, aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Krn, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya".

Putri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya.

“Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya. 




"Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking."

"Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri."

Aku lihat perempuan yang telinganya tuli dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar, beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya.

Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,”kata Nabi.
Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu?

*Rasulullah menjawab, “Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan mahramnya.

*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang ‘mengotori’ tempat tidurnya (mensetubuhkan diri di atas ranjangnya [berbuat dg yg lain]).

*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.

*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan mahramnya dan suka mengumpat orang lain.

*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan mahramnya.

*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.

*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami.”

Mdengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis. wallahua'lam

------------ Renungkan------------

“Sesungguhnya aku mampu melihat apa yang tak sanggup kalian lihat. Kudengar suara gesekan dilangit (berkriut-kriut), langit sedemikian padatnya, tak ada tempat kosong bahkan seluas empat jari sekalipun karena langit dipenuhi para malaikat yang sedang bersujud kepada Allah SWT. Demi Allah!!! Sekiranya kalian mengetahui apa yang aku ketahui (tentang akhirat), nescaya kalian tidak akan pernah tertawa sedikitpun, bahkan kalian pasti akan banyak menangis (karena takut). Dan nescaya kalian tidak akan pernah  bersenang-senang dengan istri-istri kalian, dan necaya kalian akan keluar berhamburan ke jalan-jalan (berteriak) untuk memohon (ampun) dan memanjatkan doa kepada Allah (meminta perlindungan dari bencana akhirat) yang akan Dia timpakan” ( HR Tirmidzi & Al-Bukhari)

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih". (QS. 14:7)

"Di hadapannya ada Jahanam dan dia akan diberi minuman dengan air nanah, diminumnya air nanah itu dan hampir dia tidak bisa menelannya dan datanglah (bahaya) maut kepadanya dari segenap penjuru, tetapi dia tidak juga mati; dan di hadapannya masih ada azab yang berat. (QS.14:16-17)

Maka mereka ditimpa oleh (akibat) kejahatan perbuatan mereka dan mereka diliputi oleh azab yang selalu mereka perolok-olokkan. (QS. 16:34)

Sesungguhnya Al Qur'an ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi kabar gembira kepada orang-orang Mukmin yang mengerjakan amal saleh bahwa bagi mereka ada pahala yang besar, dan sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat, Kami sediakan bagi mereka azab yang pedih. (QS. 17:9-10)

Sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah (Al Qur'an) Allah tidak akan memberi petunjuk kepada mereka dan bagi mereka azab yang pedih.(An Nahl:104)



Semoga bermanfaat buat semua.. Semoga hari2 kita lalui akan menjadi lebih baek.. AMIN YA RABAAL AMIN..

Friday, 25 March 2011

Tangisan Kegembiraan :D

March 25, 2011 2 Comments
Bismillahirahmanirahim...

"Kejayaan tidak datang bergolek "
Betol kata2 tuu .. Usaha + Doa + Tawakkal = InsyaALLAH diberilah rasai erti kejayaan..
Syukurlah ke hadrat ilahi..
Walaupun aku bukannye mendapat straight A's lam SPM tuu. .
Namun, bagi aku serta parents aku.. Tu yg tebaek pernah aku bg kat mereka..
Nie la hasilnyee bile niat hati kite ikhlas..
Aku nk berjaye sbb niat aku,
  • Nk tlg mok ayh aku.
  • Nk blas segala jase dyeorg
  • Nk buat dyeorg rase bangga ade ank mcm aku.
  • Xmo tengok lagii dyeorg susoh2.
  • Nk jugok merasekan manisnyee kejayaan.
  • Mendambakan kesenangan hidup dunia & akhirat.
  • Nk berjaye, x beerti aku nk idup dlm kemewahan *ckuplah serba sederhana*
  • Nk tlg org2 yg susoh.
# InsyaALLAH..
* Skima jerrr entry post aku kali nie.. heheee..Ok2 .
Meh ak cite sutir persutir gane keadaan ak mase ari amik result hari tuu ,,
paling bermakna uat aku.. :))

Pade hari tersebut.. aku p keje spt biase laa, xdk mtok2 cuti pom..
Sebab ak kesian gk ke Mr Soh ( bos aku)
lau ak mtk cuti sape la plk nk tlg tgk2 kan ofis kan..
So, ak p jela keje dlu.. lam pkul 10 tuu ak kuar la dr ofis, & mk
ak mari amik ak then pegi ke skolh tok amik result..
Lam perjalanan tuu, ade bhenti kedai kejp. Beli barang cket.
Terdengau laa laguu Ayah & Ibu - Sudirman . * Lam jantung debaran xpyh nk ckp laa*

Sedey laguu nie.. Aku xle dengau.
Mst berderai airmta aku nie lau dengau.. :'((

Memang berdeborr gile. Wlaupun luaran aku xnmpak sgt muke neves tu..
Aku nangis doh mase tuu, tp dalam hati..
Takuut nyee.. ape la yg bakal ak tnjukkan ke mk ayh ak nie.. :(((
ya ALLAH.. semoga yg tbaek.. ak da nekad, ak xmo menyesal ngn result ak..
Sesampainyee ak d sekolah.. kt dewan skolh xdk sorg pom lg yg mri..
debor koho la kecang.. Dlm kol 11 pom xdpt lagi result..
Bleh plk ckgu2 uat majlis dlu , *pengetua berucap dlu, penyampaian adioh kpd pelajar2 cmerlang*
Bleh than laa.. kwn kelas ak tuu Aya dpt 5.. then, ak nie da ngis da.. ya ALLAH..
xkan la ak xdk A truss.. Bleh byg x, uat gituu sume org da debor brpe la result ak nie.. ishh..
Mok aku pom da laen muke nye sbb name ak xdok pn lam senarai tuuu hahaak*nok gop ak*
Lepas pd tu bru la dberi nye result plajr2 yg laen.. ak nie, da ketor n airmata da genang da..
"brpe nie brpe nie ya ALLAH???" lam kepale ak mcm2 cmpur baur.. xmo tgk ade gk ase..
Cikgu yg bg result ak ialah Ustazah Zakiah.. Ustazah mase 2,duk cari2 mane result ak..

Ustazah : Haa nie yang awok.. *Sambil sengih* Esh, husniyah! wehh lopp.(nada kejut)
Aku      : Bakpe ustazah, beng gituuu kite debor ea.. *nk ngis dh, tahan agi armata*
Ustazah: Molek ape nie.. Tahniah!
*Aku terus amik result, n susuk2 dlu n nk xtgk agi geng2 pkat tnye..*
Aku nie dh la debor, kire dlu brpe utir A ade.. haha#

1.. 2... 3.. 4.. ( kire blk, 1..2..3..4..!) 4!!!
"Mok!! kite dpt 4!!! 4 mok.... mcm mok nok.. mok..4 mok! :((( *sambil selok and
 aku pelok mk aku kemas2.. mase tuu ak asew tenang, suke, tharu, and mcm2..


mata pelajaran akuu duduki spm


Xdok la lawo macam orang lain.. aku uduss la cket. :'(


Sebab mok aku doa ak 4 xpe doh.. walaupon sdikit terkilan,
aku nok 5 benarnye,, tapi xpe la .Aku xmo nyesal dh..bkn leh uatpe, tu yang kite usaha sendri kan.. Sungguh aku kabo, aku xniru lasom SPM arituu.. sendri buat,, hehehe. Boleh byg x.. trial rituu aku dpt 1A je.. mmg aku  pom xsangka keupayaan ak benornyee,, byk yang aku korbankan last2 minit aku study, last2 minit aku jage hubungan dengan mok ayoh aku,

jaga hubugan aku dengan ALLAH.. walaupon mase tu ngan kawan2 sekelas aku xberape nok care sgt.. sbb aku nekad nok serius dlm belajor, and nok ubah diri aku.. xmo main2 lagii bukan mase aku da nk main2.. dlm mase sebulan jgk, ak msuk asrama.. ak duk asrama, ak stdy kt asrama,, bykkan mase ngn buku, and dengan ALLAH..

Serius ak ckp.. AKU DA JATUH CINTA , Cinta aku pada ALLAH Taala semakin bertambah2 bile Dia memakbulkan doa aku.. Alhamdulilah.. syukur sgt2.. Allah tolong aku.. akhirnya, mok aku tangiskan kegembiraan uat ak.. xdk lagi kata2 herdik dye, mrh2 dye kat ak mcm dlu xdk lagi.. Aku da baik pulihkan blk name mk aku.. tok kali pertamenyee jgk, aku dpt dgr kata2 tahniah dr kwn2, ckgu2. kwn2 mak aku..
berkat aku dgr ckp mk aku, mlm tuu mk aku ckp kt aku..

"Mu tau x, lame doh mok xnangis ke mu sbb perangai mu.. Tapi hari nie baru mok nangis pulok.
Nangis sbb kejayaan mu... "




Kasihmu ibuu xpernah luntur.. Dunia akhirat kan kudoakan dirimu berbahagia..



Ye.. SPM sebenarnya bkn segalanyaa.. Bukan boleh bwk msuk syurga pom kan?? tapi, nie kejayaan dunia yg hanye smentara aje.. kejap je nie.. tp ak kan pstikan kejayaan nie akan mendapat berkat, serta semoga ia djadikan pahala tuk aku.. insyaALLAH..


Mok ayh aku sebenarnye lebih menekankan aku dengan kejayaan akhirat.. Sbb akhirat adalah kehidupan yg abadi.. Bukan di dunia, krn kejayaan dunia nie hnyalah sementara..
Pe pom, ak hrp sgttt3 ak kan dpt kejayaan dunia akhirat..
SIJIL PADANG MAHSYAR.. *insyaALLAH.. semoga dipermudahkan segalanya..

Sebelum aku terlupa lagii,
Ucapan terima kasih yang x terhingga buat cikgu2 yg mengajar aku, dari darjah 1-6,
serta cikgu2 ak mase tingkatan 1-5.. & kawan2 ak dr kecik smpai ke besar..
Trima kasih sglanyaa.. trima kasih sbb bkongsi ilmu, bkongsi suke & duke..
Jasa kalian xdpt kublaskan ..Hanya doa kudusku panjatkan..
Semoga sntiasa dberkati hdup, dmurahkan rezeki serta kesihatan yg berpnjgan..
AMIN.. ;))
Love u all so much..



# Wallahuallam...*_* #

Thursday, 17 March 2011

Jika Aku Jatuh Cinta Ya ALLAH..

March 17, 2011 0 Comments
Ya ALLAH..
Jika Aku jatuh cinta..
Cintakanlah aku,
pada seseorang yang melabuhkan
Cintanya padaMu..

Ya Muhaimin..
Jika Aku jatuh hati..
Izinkanlah aku menyentuh hati,
Seseorang yg hatinya bertaut pdMu,
Agar tidak terjatuh aku,
Dalam jurang nafsu..


Ya Rabbul Izzati..
Jika aku rindu..
Rindukanlah aku pada,
Seseorang yg merindui syahidMu..
Ya ALLAH,
Jika aku menikmati cinta kekasihku,
Janganlah kenikmatan itu,
Melebihi kenikmatan bermunajat kpdMu,

Ya Rahim..
Jika Engkau halalkan aku merindui kekasihmu,
Jangan biarkan aku, melampaui batas sehingga
Membuatkan aku lupa pada rindu 
& cintaMu yang hakiki..



ALLAH is the most important. ! =)


Wednesday, 16 March 2011

BFF saya ! :))

March 16, 2011 0 Comments
Bismillahirahmanirahim..
Nok kenal dop kwn2 baik sy dari mase sy msuk asrama mase form 1-3.
dan Smpai skank pom, bg sy dyeorg la yg tbaek auw,
Nie dye 8 serangkai yg sy syg2 gilew2.! <3

Nie la dye, Bulan dan Bintang sy ! :) heee 





=) Memory yg sweet mase kat Teluk Kalong!

Yang nie lop lagi best memory, mase kt Sg.Loh!
Rinduu nyee nk gi di nun lagi :))


Nie la antare memori yg sempat dirakamkan mase gi sane..
Nie kat Jabat PM, kredit to SyafiQ sbb amik gambo nie.. heee



Nie plk mase rombongan gi Melake, naik kete lembu.. HAHAA . suke sangat! :D


Banyak lagi kenangan2 yg dirakamkan, tapi ade ngn Nur ILy orr
sy kabo doh dlu,
scan gmbo2 lame dlu.. degil x dengo kate pom ! :P

 haha



Saye tak reti doh nk typing nape agi.. letih pom..
sbb tadi sy uat doh ea, pnjg jeler agii.. p gop nate pnye tenet nie,
jem krem pom td!  abish hlg mnde sy typing,
lenguh2 sy create ayat laa. ni abis ilang ayat2 sy,, adesss.
nasib baik sy xfedup agi takdi.. nasib baek gop ade sabor lam hati sy,
lu dop sy dop create doh ea,, heeehe.
thanks to "SABOR"
sbb kuatkan sy, walaupun sy fedup doh tkdi.. heeeee :))




Btol2.. sabar itu separuh daripada iman , AS SOBRU MINAL IMAN. ;)) 





Waallahuallam... :))

Tuesday, 15 March 2011

Seorang Muallaf Berdedikasi :D

March 15, 2011 0 Comments
Baru sebentar tadi saya mendengar ceramah dari ustaz ini, sungguh menyentuh di jiwa.. Beliau baru sahaja 8 tahun memeluk islam tetapi ilmu agamanya cukup mengagumkan mengalahkan orang yang beragama islam selama 20,30 tahun.. Terdetik dihati saya mencari maklumat dirinya di tenet.. Ini yang saya jumpakan, 
jom kita  share sama2.. =)



Mungkin ramai yang telah mengetahui Ustaz Muhammad Rashidi Abdullah. Mendengar sendiri beliau menceritakan pengalaman beliau memang amat menginsafi. Sekali kita mendengar beliau berbicara, kita akan mengatakan beliau orang Terengganu kerana slang Terengganu yang begitu tebal. Sebenarnya beliau dilahirkan di Kuching Sarawak pada tahun 1980. Berasal dari keluarga yang menganuti Kriatian Katolik. Memulakan alam persekolahan di SRK Kg Selampit,Lundu dan seterusnya ke SMK Lundu dalam bahagian Kuching. Zaman mudanya beliau begitu bebas dan bergaul dengan pemuda-pemuda yang runtuh ahlak sehinggalah beliau dipenjarakan di penjara Sungai Buluh kerana terlibat menikam seorang pemuda Cina dalam satu pergaduhan. Di penjara beliau terbuka untuk mendekati Islam. Dengan berpegang kata-kata seorang kenalan yang mensarankan agar beliau ke Kelantan jika ingin mendalamai ajaran islam. Mendaftar secara rasmi sebagai muslim pada tahun 2003 dan mula mengikuti pengajian awal dalam bidang agama di Inst.Dakwah Islamiah PERKIM,Kelantan. Seterusnya ke Madrasah Al-Irsyad, Penang, Kuliyyah Pondok Darul Nai’m,Kelantan dan Madrasah Al-Hidayah,Terengganu.


Ibu dan 2 orang abang beliau merupakan penganut yang taat dan mempunyai jawatan dalam Gereja. Beliau sendiri pernah menjadi Paderi selama beberapa tahun sebelum mengambil keputusan untuk memeluk Islam. Terlalu banyak onak duri yang di lalui dan tempuhi. Beliau terpaksa berhadapan dengan pelbagai halangan dan dugaan di awal keIslaman. Disisihkan keluarga, saudara mara, kawan-kawan bahkan orang tersayang, merupakan saat yang amat sukar bagi nya.


Beliau telah pun beristerikan seorang graduan dari Mesir, anak seorang imam besar di Terengganu. Kini beliau aktif menyampaikan ceramah dan kuliah di seluruh Negara.

Kita patut bersyukur, kerana lahir-lahir saja sudah diazan dan diiqamatkan sebagai muslim dan muslimah. Berapa ramai di kalangan saudara baru kita yang susah payah mencari sinar keIslaman. Bergelut dengan cemuhan meninggalkan agama lama. Malah disisihkan oleh keluarga. Itu cabaran saudara baru. Tetapi berkat ketabahan itulah membina kekuatan sebagai seorang Muslim dan Muslimah. Mereka hilang saudara, tetapi Allah bersama mereka. Hanya kepada Allah dicurahkan rasa sedih dan pengharapan.Semoga keIslaman serta keimanan kita lebih kuat dari hari ke hari bukan makin pudar.. :-

Seorang yang berpegang kepada islam
lebih dari kita seorang muslim sejak lahir dulu..




Ceramahnya yang sungguh bersemangat.. :)

Thursday, 10 March 2011

Result Oh Result!

March 10, 2011 0 Comments
SPM ..
Kau lah yg terindah,,
krn kau lah, aku sanggup berkorban segalanya,,
SPM, telah habis ku duduki akhir tahun 2010..
Kini aku menanti keputusan SPM,
Dengan penuh debaran, kegelisahan,
Ku terfikir2 , sambil terbayang2,
Memasang angan2 setinggi langit,,
Semoga Ianya Seindah Impianku..
Semoga langkahku nanti mencerahkan masa depanku,
Semoga SPM adalah keputusan yg ttbaek buatku,,
Ingin ku sapu keringat ibu bapaku,
dengan kejayaanku nanti..
Ingin kubuktikan kpd mereka,
Anak sulungnya nie, mampu meraih kejayaan,
Memharumkan nama mereka di persada negara..
Kini, hanya doa kudusku, serta tawakkal kupanjatkan pada Ilahi..
Hanya Dia yang mengetahui Indah ke Buruk masa depanku,,
Semoga keajaiban akan terjadi ya ALLAH..
Hanya PadaMU ku meminta pertolongan..

AMIN.. perkenankan lah doaku ini Ya Rahim..




Tuesday, 8 March 2011

_ Wahai Hawa __

March 08, 2011 0 Comments
 Renungan Buat Diriku & Semua Kaum Hawa..

Wahai HawaSedarlah hawa kau bisa mendunia dengan melahirkan manusia yang hebat yakni yang soleh & solehah , kau bisa menjadi isteri yang taat serta serta memberi sokongan pada suami yang sejati dalam menegakkan islam di mata dunia. Tapi hawa jangan sesekali kau coba mengoncang keimanan lelaki dengan lembut tuturmu , dengan ayu wajahmu, dengan lengguk tubuhmu dan Jangan kau menghentak-hentak kakimu untuk menyatakan kehadiranmu. Jangan Hawa , jangan sesekali coba menarik perhatian kaum adam yang bukan suamimu.
Wahai Hawa,  

Andai engkau belum menikah, jangan kau risau akan jodohmu , ingatlah hawa janji Allah , wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Jangan mengadaikan imanmu hanya semata-mata kerana seorang lelaki ,jangan memakai pakaian yang menampakkan lekuk tubuhmu hanya untuk menarik perhatian dan memikat kaum lelaki, kerana kau bukan memancing hatinya tapi merangsang nafsunya.

Wahai Hawa,

Lelaki yang baik tidak melihat paras rupa, tidak memilih wanita melalui keseksiannya ,tidak menilai wanita melalui keayuaannya ,kemanjaannya ,serta kemampuannya mengoncang iman mereka. Tetapi hawa , lelaki yang baik akan menilai wanita melalui akhlaknya ,peribadinya ,dan agamanya

Oleh karena itu Hawa,


Jagalah pandanganmu, jagalah pakaianmu, jagalah akhlakmu,kuatkan pendirianmu. Andai kata tiada cinta dari Adam ditakdirkan untukmu , cukuplah hanya cinta Allah menyinari dan memenuhi jiwamu , biarlah hanya cinta kedua ibu bapakmu yang memberi hangatan kebahagiaan buat dirimu, cukuplah sekadar cinta kaka adik serta keluarga yang akan membahagiakan dirimu..

Cintailah Allah dikala susah dan senang kerana kau akan memperoleh cinta dari insan yang juga menyintai Allah.Cintailah kedua ibubapamu kerana kau akan perolehi keredhaan Allah.Cintailah keluargamu kerana tiada cinta selain cinta keluarga..

Wahai wanita solehah..Jangan risau akan jodohmu..Kerana muslim yang bijaksana itu..Tak akan terpaut semata-mata pada kecantikan..Atau pada lirikan senyuman..Pada bicara manja yang menggoda..Atau pada pujuk rayu yang meruntuhkan imannya..Sesungguhnya, lelaki itu..Adalah pemimpin kepada wanita..Andai jodohmu belum ditemui..Anggaplah bahawa adam yang kau nantikan itu...Sedang membina sahsiah kepimpinan dan akhlaknya..Bagi memimpin dirimu menuju keredhaan Tuhan..Kerana wanita itu pasti ada kekurangannya..Dan, adam yang benar-benar layak akan hadir..Untuk melengkapkan dirimu.. insyaAllah~






SNAP WIDGET

Booking.com