Featured post

Indahnya permandangan di Kg Mangkuk, Setiu Terengganu

Assalamu'alaikum,  Semalam Sabtu 29 April 2017, Husniey ada urusan ke Merang Setiu. Lepas singgah solat zohor di masjid, selesaik...

Sunday, 11 March 2012

♥ Nikah,Connecting People♥

Assalamualaikum :) 

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah , lagi Maha Penyayang

Alhamdulilah setelah lame berdiam diri dari blogging,akhirnye dapat jugok activekan balik akaun ning. penatt ambe, nok kene uat password baru . sabor jelasss ^^ ade SABOR dakpe.

 

Macam-2 las nok kongsi dlm coretan hati ni sbnarnye,

tapi bile da lame2 x gerak2 jari typing kat sini menyebabkan ambe lupe

ape la ek nk dikongsikan bersama ^^ 

 

ok la , just nak ceritakan aje psl NIKAH


Sejak sejak ni. 

Ramai sgt kwn-2 lame ambe dulu da nikah. 

Kawan-2, cikgu, lecturer dan sape sape la yg terdekat yg ambe kenal :D 

Alhamdulilah, jodoh dyeorang da sampai kan. =)

ambe di sini hanya mampu doakan yang terbaik utk rumahtangga kalian

 Moge Dunia akhiratt kan kekal dan dilimpahkan kurnia olehNya

Yang Memberi Rasa Cinta dan mennemukan jodoh kalian .


Agak - agak bila lah saat indah tu kan terjadi dlm hidup ambe sendiri ? 

tadi kam terbelek-2 kat MUKABUKU. 
kat group KAMI NAK NIKAH AWAL . 
ade lah seorang Hamba Allah ni, 

kongsikan info yang terbaekkk :)

jummm bace kat bawah ni 

Adik,cuba renung kata-kata ni :)
Cuti sekolah = musim kenduri kahwin. Jika ditanya tentang kahwin pada usia muda, saya sangat mengesyorkan apabila sudah jumpa pasangan yang sesuai. Terutamanya untuk yang perempuan. Kahwin awal, usah tangguh untuk dapat zuriat. Bayangkan: Kahwin pada usia 21 tahun. Dapat 3 orang anak, boleh jarak 2 tahun seorang. Dalam umur 30 tahun sudah rehat (anak bukan bayi lagi) dan teruskan kehidupan. Anak-anak semakin membesar. Berbeza dengan kahwin selepas belajar/bekerja - paling awal 27 tahun. 
 Masa untuk dapat anak makin sempit dan usia makin meningkat. Apabila anak belum habis belajar, kita sudah agak tua untuk melayan semuanya. Oleh itu, apabila ada pilihan dan jodoh yang sesuai, kahwin segera dan awal. Ummah memerlukan zuriat dan ibu bapa yang sihat untuk mendepani cabaran. Kepada yang masih remaja, persiapkan diri dengan ilmu rumah tangga seawal mungkin. Bukan esok nak kahwin, hari ini baru nak cari buku. Selamat pengantin baharu kepada semua yang sudah berubah status!-



Okay masing-masing ade pendapat dan
 masa depan serta keinginan masing-masing . 
Dan ambe ingin katakan di sini . 
Dari ambe kat bangku sekoloh lagi, 
ambe da bagitau mok ambe.
Kalu bulis along nok kawen awal. 
sebab umur mok makin lame makin tue. 
 Lagipon dlu mok ambe ning kawen lewat. 
Jadi kalau bulis ambe xnok laa, 

orang lain kalu umur mok dye 50 ade sekurang2 nye 2 orang
doh menantu or cucu . tapi kemungkinan besar, tahun depan mok ayoh ambe,
umur 50 doh, ambe yang sulung ni = 20 tahun 

Lepas tu, kalu mok ayoh ambe terjupe saim dye yg lame dulu ke, 
akan tanye gini :

:"Kak Yah weh, berape oram dos cucu"? [ Robiah emak saye] 
" Eh ku husain, lame dok temu. Mu guane lening, berape orang dos cucu ? ? 

 hahahaa :p 


*ayat ning memang penoh pon ayoh ambe ceritakan mase 
tu ambe baru form 5 :D hahaha.

Bulis dok kalu nok ADD gambo lagi? 

Alahaii . ^^ 



SUBHANALLAH

Suwid nyerr Allah jadikan kita di dunia ni berpasang-pasangan . 
JODOH , AJAL , semua tu kita hanya mampu rancang. 
Rancangg la sebesar mane pon perancangan kita. 
Siap nok uat majlis kawen besar2 an ke ape ke . 

Tapi YANG MAHA MENENTUKAN , 
HANYA LAH ALLAH S.W.T =)

 kita sebagai hamba Dia kene la sentiasa bersiap sedia 
dgn ape pon sebarang kemungkinan yang terjadi .

Kerana segalanya bergantung PadaNya,
Hanya Pada Dia semua kan Bermuara 




Bile da halal , sume benda yang sebelum kawen diharamkan,
yang memang confirm-2 dapat dosa free tu 
akan automatik jadi PAHALA FREE kan ? :) 


InsyaAllah, jika niat baik 
Maka Allah akan mudahkan jalan untuk ke arah kebaikan itu . 

Buat ape nak pilih jalan yang da terang-2 diharamkan tuu.
Just pilih , NIKAH . = CONNECTING PEOPLE . heee . 


Dok semestinya kita nikoh,
kita akan tinggal belajor kam???

Malah lebih ramai yang da kawen mase belajar..
Mereka dpt buktikan bahawa kawen masa belajar tu lebey tenangkan mereka. 
Kerana ape?? kerana sgala rinduu yg tersemat, perasaan mereka da selamat.
kan kalau kapel kan penuh dgn kerisauan. x gitu??? 

Ok la , just memberi pandangan . ^^ 
Lastt . ambe nok masuk lagi ning gamboo . 
GRRRR . 
GERAMMM ninnggg ~ hihihi :D


Urmm gerammmm ningg ^^


Usrati Jannati , InsyaALLAH, Aminn :)



Assif kaluu ade silap saloh nehh .


Wa ilal liqo ' :) 
Salam alaik 

No comments:

Post a Comment

Komen yang membina sangatlah dihargai :)

Terima kasih bagi yang meninggalkan komen dan jejak, akan saya jejaki blog anda ^^

SNAP WIDGET

Booking.com